Roszczenia i świadczenia w ubezpieczeniach na życie
Na zgłoszenie roszczenia z ubezpieczenia na życie mamy trzy lata. Do tego czasu możemy – jako ubezpieczeni lub uposażeni – ubiegać się o świadczenie, które nam przysługuje. Świadczenie albo świadczenia, bo w ubezpieczeniach na życie liczba polis, z których możemy otrzymać wypłatę w przypadku pojedynczego zdarzenia, nie jest w żaden sposób ograniczona.
Jakie zdarzenia uprawniają do wypłaty świadczenia?
Zdarzeniem, który uprawnia do otrzymania świadczenia z ubezpieczenia na życie przez osoby uposażone, jest śmierć ubezpieczonego – i to jest podstawowa funkcja tego typu ubezpieczeń. Natomiast w praktyce zakres ochrony często można rozszerzyć o ryzyka związane ze zdrowiem, tj. pobyt w szpitalu, operację, ciężką chorobę czy inwalidztwo na skutek nieszczęśliwego wypadku. Zdarzeniem uprawniającym do otrzymania świadczenia mogą być też np. narodziny dziecka. Niektóre ubezpieczenia gwarantują też wypłatę z tytułu dożycia – są to ubezpieczenia terminowe, które zakładają, że jeżeli w okresie ubezpieczenia nie dojdzie do śmierci ubezpieczonego, otrzyma on świadczenie w ustalonej w umowie wysokości. Tego typu produkty są bardzo popularne wśród osób zainteresowanych połączeniem ochrony z oszczędzaniem, np. na emeryturę.
Kilka świadczeń za jedno zdarzenie
W przypadku ubezpieczeń majątkowych możemy otrzymać odszkodowanie tylko do wysokości poniesionej szkody, jednak w ubezpieczeniach osobowych, w tym w ubezpieczeniach na życie, nie obowiązują takie ograniczenia. Tutaj możliwa jest kumulacja świadczeń, co oznacza, że to samo zdarzenie ubezpieczeniowe uprawnia nas do otrzymania świadczeń z kilku umów (polis) – o ile je mamy. Dzieje się tak dlatego, że celem ubezpieczenia na życie nie jest rekompensata poniesionych strat, ale wypłata umówionej kwoty w razie określonego umową zdarzenia. Jeśli więc wykupimy cztery polisy na życie, uposażeni po naszej śmierci dostaną cztery odrębne świadczenia.
Jak zgłosić roszczenie?
Roszczenie w Open Life można zgłosić elektronicznie przez aplikację lub poczta tradycyjną. W podobny sposób można też dosłać niezbędne dokumenty do roszczenia. W przypadku konieczności przedstawienia dodatkowych dokumentów, Open Life poinformuje o tym fakcie w ciągu 7 dni od zgłoszenia. Co trzeba przygotować? To zależy od tego, jakie zdarzenie miało miejsce. W przypadku np.: pobytu w szpitalu, Towarzystwo poprosi nas o kopię dokumentu tożsamości, kopię dokumentacji medycznej potwierdzającej fakt hospitalizacji oraz operacji (jeśli ta miała miejsce) tj. kopię karty informacyjnej leczenia szpitalnego. Dokładne informacje o potrzebnych dokumentach obowiązujących przy zgłaszaniu roszczeń są dostępne w OWU i kartach produktów.
Ile mamy czasu na zgłoszenie roszczenia?
Na zgłoszenie roszczenia w ubezpieczeniach życiowych mamy trzy lata od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie objęte ubezpieczeniem. Po upływie tego czasu, zgodnie z art. 819 § 1 k.c., roszczenia się przedawniają. Należy pamiętać, że po zgłoszeniu roszczenia bieg przedawnienia się przerywa i rozpoczyna nowo od dnia, w którym osoba zgłaszająca otrzymała od towarzystwa pisemne oświadczenie o przyznaniu lub odmowie świadczenia. W przypadku roszczeń z umowy ubezpieczenia stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu, sądu polubownego lub innego uprawnionego organu, a także roszczeń stwierdzonych ugodą zawartą przed sądem lub sądem polubownym, okres przedawnienia jest dłuższy i wynosi 10 lat.