Zapraszamy do zapoznania się z podstawowymi informacjami o systemie sygnalistów.

 

 

 

Warto wiedzieć

Kto może być sygnalistą:

  • pracownik lub pracownik tymczasowy;
  • osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • przedsiębiorca;
  • prokurent;
  • akcjonariusz lub wspólnik;
  • członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej; osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy;
  • podwykonawcy lub dostawcy;
  • stażysta; wolontariusz; praktykant;
  • osoba zgłaszająca w kanale zdalnym, anonimowym ryzyko prania pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu.

Zakres zgłoszeń:

Działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące: korupcji; zamówień publicznych, usług; produktów i rynków finansowych; bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami; bezpieczeństwa transportu; ochrony środowiska, ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego; bezpieczeństwa żywności i pasz; zdrowia i dobrostanu zwierząt; zdrowia publicznego; ochrony konsumentów; ochrony prywatności i danych osobowych; bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych; interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej; jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych; konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej; ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Sposoby zgłoszeń:

Pisemnie:

  • elektronicznie – wysłać wiadomość elektroniczną na adres e-mail: sygnalista@openlife.pl;
  • za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres Open Life z dopiskiem „Sygnalista – tajne”;
  • wypełnić formularz zgłoszenia internetowego dostępny na stronie internetowej Towarzystwa Ubezpieczeń pod adresem: https://compliancehelpline.openlife.pl/.

Ustnie:

  • podczas bezpośredniego spotkania z Osobą upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń;
  • telefonicznie, pod numerem telefonu 780 013 732, w dniach: wtorek, czwartek, godz.: 10.00 – 16.00.

Komunikacja z sygnalistą:

  • Sygnaliści mają możliwość kontaktu z Osobami upoważnionymi do przyjmowania zgłoszeń przez cały okres postępowania.
  • Osoba upoważniona do prowadzenia działań następczych, potwierdza Sygnaliście przyjęcie zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
  • Osoba upoważniona przekazuje Sygnaliście informację zwrotną o przebiegu postępowania wyjaśniającego (podjętych działaniach, zgromadzonych dowodach, zakończeniu) i jego wyniku, w terminie 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego chyba że Sygnalista nie podał adresu lub zgłoszenie ma charakter anonimowy; z wyjątkiem sytuacji, gdy przekazanie tych danych mogłoby szkodzić lub utrudnić prowadzone postępowanie.

Osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń:

Osoby upoważnione do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń  naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Osoby te zostały wyznaczone ze względu na swoje kompetencje, doświadczenie oraz dostęp do informacji niezbędnych do przeprowadzenia rzetelnej analizy zgłoszeń.

  • Aldona Wnęk – Osoba Nadzorująca Funkcję Zgodności z Przepisami (DPR)
  • Katarzyna Krystkiewicz – Starszy Specjalista ds. Compliance (DPR)
  • Iwona Serocka –  Główny Specjalista ds. Ochrony Danych Osobowych (DPR)

Ochrona sygnalisty

Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań, polegające w szczególności na:

  • odmowie nawiązania stosunku pracy;
  • wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
  • niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy Sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
  • obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
  • wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
  • pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
  • przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
  • zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
  • przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
  • niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
  • negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
  • nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
  • przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
  • mobbingu;
  • dyskryminacji;
  • niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
  • wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
  • nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
  • działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
  • spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
  • wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.