Warto wiedzieć
Kto może być sygnalistą:
- pracownik lub pracownik tymczasowy;
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorca;
- prokurent;
- akcjonariusz lub wspólnik;
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej; osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy;
- podwykonawcy lub dostawcy;
- stażysta; wolontariusz; praktykant;
- osoba zgłaszająca w kanale zdalnym, anonimowym ryzyko prania pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu.
Zakres zgłoszeń:
Działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące: korupcji; zamówień publicznych, usług; produktów i rynków finansowych; bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami; bezpieczeństwa transportu; ochrony środowiska, ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego; bezpieczeństwa żywności i pasz; zdrowia i dobrostanu zwierząt; zdrowia publicznego; ochrony konsumentów; ochrony prywatności i danych osobowych; bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych; interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej; jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych; konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej; ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Sposoby zgłoszeń:
Pisemnie:
- elektronicznie – wysłać wiadomość elektroniczną na adres e-mail: sygnalista@openlife.pl;
- za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres Open Life z dopiskiem „Sygnalista – tajne”;
- wypełnić formularz zgłoszenia internetowego dostępny na stronie internetowej Towarzystwa Ubezpieczeń pod adresem: https://compliancehelpline.openlife.pl/.
Ustnie:
- podczas bezpośredniego spotkania z Osobą upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń;
- telefonicznie, pod numerem telefonu 780 013 732, w dniach: wtorek, czwartek, godz.: 10.00 – 16.00.
Komunikacja z sygnalistą:
- Sygnaliści mają możliwość kontaktu z Osobami upoważnionymi do przyjmowania zgłoszeń przez cały okres postępowania.
- Osoba upoważniona do prowadzenia działań następczych, potwierdza Sygnaliście przyjęcie zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
- Osoba upoważniona przekazuje Sygnaliście informację zwrotną o przebiegu postępowania wyjaśniającego (podjętych działaniach, zgromadzonych dowodach, zakończeniu) i jego wyniku, w terminie 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego chyba że Sygnalista nie podał adresu lub zgłoszenie ma charakter anonimowy; z wyjątkiem sytuacji, gdy przekazanie tych danych mogłoby szkodzić lub utrudnić prowadzone postępowanie.
Osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń:
Osoby upoważnione do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Osoby te zostały wyznaczone ze względu na swoje kompetencje, doświadczenie oraz dostęp do informacji niezbędnych do przeprowadzenia rzetelnej analizy zgłoszeń.
- Aldona Wnęk – Osoba Nadzorująca Funkcję Zgodności z Przepisami (DPR)
- Katarzyna Krystkiewicz – Starszy Specjalista ds. Compliance (DPR)
- Iwona Serocka – Główny Specjalista ds. Ochrony Danych Osobowych (DPR)
Ochrona sygnalisty
Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań, polegające w szczególności na:
- odmowie nawiązania stosunku pracy;
- wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
- niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy Sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
- obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
- wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
- pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
- przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
- zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
- przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
- niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
- negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
- nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
- przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
- mobbingu;
- dyskryminacji;
- niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
- wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
- działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
- spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
- wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.