Opinie ekspertów
IDD i projekt ustawy o dystrybucji ubezpieczeń przez towarzystwa ubezpieczeniowe - część I
23 lutego 2016 r. weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego dotycząca dystrybucji ubezpieczeń – IDD (Insurance Distribution Directive). Tym samym pojawiła się kolejna perspektywa zmian w zakresie struktury i działania rynku ubezpieczeniowego w Europie.
Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do zmian przepisów prawa w ciągu 24 miesięcy od jej wejścia w życie. Oznacza to, że w następnym roku czeka nas zmiana w przepisach prawa dotyczących pośrednictwa ubezpieczeniowego. Dyrektywa ma na celu minimalną harmonizację przepisów prawa państw członkowskich co oznacza umożliwienie wprowadzenia lub utrzymania w ustawodawstwie wewnętrznym bardziej rygorystycznych zapisów chroniących interesy klientów, oczywiście pod warunkiem spójności z obowiązującymi prawami Unii Europejskiej.
W Polsce od listopada ubiegłego roku trwają prace przygotowawcze do tej zmiany. Powstał projekt Ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, który został przekazany do konsultacji społecznych. Do zaopiniowania i złożenia uwag do projektu zgłosiło się wiele instytucji finansowych, stowarzyszeń oraz samorządów (w sumie ponad 20). Do tych, którzy złożyli najwięcej uwag i propozycji zmian należą: Komisja Nadzoru Finansowego, Rządowe Centrum Legislacji, Polska Izba Ubezpieczeń, Polska Izba Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych, Rzecznik Finansowy, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Polska Izba Brokerów Ubezpieczeniowych i Finansowych, Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Finansowych, Związek Banków Polskich, Narodowy Bank Polski.
Obecnie trwają, i prawdopodobnie potrwają jeszcze w lutym br., dalsze konsultacje społeczne oraz konferencje uzgodnieniowe w Ministerstwie Finansów. Liczne uwagi i propozycje zmian (ponad 400 zgłoszeń) wymagają czasu na ich przeanalizowanie i przedyskutowanie. Proponowane zmiany są różnej wagi i dotyczą szerokiego spektrum zagadnień. Skrajnie radykalne propozycje dotyczyły wynagrodzeń pośredników ubezpieczeniowych: wprowadzenia zakazu wypłaty prowizji pośrednikom ubezpieczeniowym lub ujawniania Klientom wprost wysokości wynagrodzeń pośredników.
Z drugiej strony propozycje ukierunkowane były w stronę implementacji przepisów dyrektywy i skupieniu się tylko i wyłącznie na ujawnianiu charakteru wynagrodzenia bez zaostrzania tego rygoru. Nad tym tematem toczyły się najdłuższe i najgorliwsze dyskursy. Kolejne długie polemiki prowadzono w temacie szkoleń i obowiązku doskonalenia zawodowego. Dyrektywa wprost wprowadza obowiązek szkoleń zawodowych dla pośredników ubezpieczeniowych w liczbie 15 godzin rocznie. W zasadzie wszyscy zgodni byli co do tego, że liczba godzin szkoleniowych powinna odnosić się ogólnie do osoby wykonującej czynności agencyjne a nie w kontekście każdego towarzystwa, z którym współpracuje.
Dość obszernym tematem okazał się temat związany z obowiązkami informacyjnymi, które dyrektywa nakłada na pośredników ubezpieczeniowych. Okazało się, że niektóre obowiązki są niejasno sformułowane lub niedoprecyzowane. Dodatkowo wybrane propozycje zmian wychodziły bardzo daleko poza przepisy dyrektywy i zawierały bardzo rygorystyczne zapisy zarówno dla pośredników ubezpieczeniowych, jak i towarzystw ubezpieczeniowych. Te propozycje, w ocenie niektórych uczestników dyskusji, w znacznym stopniu ograniczały i utrudniały zarówno proces sprzedażowy, jak i późniejszą obsługę polis. W odniesieniu do tak rygorystycznych i radykalnych zmian organizacje reprezentujące samorządy ustosunkowywały się negatywnie, zwracając uwagę na dwa aspekty: harmonizację minimalną dyrektywy (tak jak określa to cel IDD) oraz nie wprowadzanie dodatkowych ograniczeń, które w znacznym stopniu mogłyby ograniczyć dostęp do zawodu, czy utrudnić jego wykonywanie. W argumentacji padły między innymi liczby dotyczące obecnie funkcjonujących Agentów na rynku (około 32 tyś) oraz osób wykonujących czynności agencyjne (około 200 tyś). W znacznym stopniu samorządy runku ubezpieczeniowego były wspierane między innymi przez Związek Banków Polskich, który w wielu punktach miał takie samo lub zbliżone stanowisko odnośnie proponowanych zmian.
Ostateczny kształt projektu ustawy o dystrybucji po zakończeniu prac w ramach konsultacji społecznych oraz konferencji uzgodnieniowych poznamy prawdopodobnie najwcześniej pod koniec pierwszego kwartału 2017 r. Pozostaje mieć nadzieję, że te najważniejsze dla rynku ubezpieczeniowego uwagi i propozycje zmian przedstawione przez organizacje samorządowe oraz bezpośrednio przez uczestników rynku zostaną uwzględnione. Pozwoli to na realne odzwierciedlenie kształtu i funkcjonowania rynku ubezpieczeniowego, takim jak jest obecnie, w przepisach prawa.
Krzysztof Kwiatkowski
Departament Rozwoju Biznesu
Masz pytania?
Czekamy na naszej infolinii:
801 222 333
lub
+48 22 118 94 99
Zapraszamy w godzinach:
9:00 – 16:00 pn-pt
Wizyty osobiste w siedzibie Open Life TU Życie S.A.,
w dni robocze: 9:00 – 16:00
Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń Życie Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie przy al. “Solidarności” 171, 00-877 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000292551, posiadająca numer REGON 141186640 i numer NIP 107-00-08-220, kapitał zakładowy zarejestrowany i w całości wpłacony wynosi 95 500 000 zł.
al. “Solidarności” 171
00-877 Warszawa
Sekretariat Zarządu:
fax: +48 22 118-94-89
e-mail: info@openlife.pl
Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń Życie Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie przy al. “Solidarności” 171, 00-877 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000292551, posiadająca numer REGON 141186640 i numer NIP 107-00-08-220, kapitał zakładowy zarejestrowany i w całości wpłacony wynosi 95 500 000 zł.
al. “Solidarności” 171
00-877 Warszawa
Sekretariat Zarządu:
+48 22-270-11-11
fax: +48 22 118-94-89
e-mail: info@openlife.pl