FAQZarezerwuj wizytę
Używamy niezbędnych plików cookies, aby nasza strona funkcjonowała poprawnie. Opcjonalne analityczne/statystyczne pliki cookies wykorzystamy wyłącznie w momencie, kiedy się na to zgodzisz i je włączysz za pomocą tego narzędzia. Więcej informacji o wykorzystywanych plikach cookies i sposobach zarządzania nimi znajduje się w Polityce prywatności Open Life TU Życie S.A.
Niezbędne pliki cookies
Niezbędne pliki cookies zapewniają podstawowe funkcje, takie jak bezpieczeństwo, zarządzanie siecią i dostępność i wyświetlanie strony. Możesz je wyłączyć, zmieniając ustawienia przeglądarki, ale może to mieć wpływ na funkcjonowanie strony. Zamknij

Opinie ekspertów

20.09.2023
Jacek Skwierczyński; Członek Zarządu;

Jak Polak wprowadzał nową strategię CitiBanku i jaki morał z tego wynika

Przyznam się do pewnej słabości – bardzo lubię czytać i słuchać relacji zwanych studiami przypadku. Są to nieocenione źródła pomysłów i wskazówek, co można zrobić lepiej lub inaczej. Zrelacjonuję podcast, który wysłuchałem przed wielu laty i który uważam nie tylko za interesujący, ale także zawierający co najmniej dwa morały – ciekaw jestem czy wy także uznacie je za interesujące.

Pan X i nowa strategia CitiBanku

W cyklu podcastów “Polacy za granicami” wysłuchałem historii osoby, nazwijmy go Pan X, która po pobycie na stypendium w USA została tam chwilę dłużej podejmując się interesującego wyzwania. Wyzwaniem tym okazała się propozycja opracowania nowej strategii CitiBanku na rynku USA. Pan X był zaskoczony otrzymaną propozycją. Podkreślał swoje istotne osiągniecia w dziedzinie nauk społecznych, ale całkowity brak doświadczenia w działalności bankowej. To właśnie brak obciążenia znajomością utartych procedur i rozwiązań z rynku bankowego był czynnikiem, który zleceniodawcy uznali nie za wadę, a za zaletę, gdyż taka osoba nie mogła myśleć schematycznie i mogła przedstawić pomysły, na które nie porwaliby się uznani specjaliści z dziedziny bankowości.

Pan X otrzymał wolną rękę (i odpowiedni budżet). Oczekiwaniem zleceniodawców było, by wyniki jego prac zostały przedstawione w ciągu 6 miesięcy.

Naświetlę nieco otoczenie rynkowe bankowości w USA. Rynek bankowy USA jest olbrzymi, ale dzieli się na dwie duże grupy banków: te które działają jedynie na rynku USA (np. US Bancorp) i te o zasięgu międzynarodowym jak np. Citigroup.

Citigroup to trzeci pod względem aktywów bank w USA – poniżej znajduje się kilka danych finansowych (za rok 2022):

  • aktywa: 2 417 mld USD
  • kapitalizacja rynkowa: 123,94 mld USD

Do porównania spójrzmy na dane finansowe PKO BP:

  • aktywa: 98,6 mld USD
  • kapitalizacja rynkowa: 8 mld USD

O ile nazwa Citigroup jest nam dobrze znana, mamy przecież w Polsce bank Citi Handlowy, o tyle drugi nie jest nam powszechnie znany i nie jest u nas reprezentowany

Pan X opowiadał nie o wypracowanej przez niego zmianie strategii, ale o swoim podejściu do tego, jak ją opracować. Citigroup czuło presję szczególnie ze strony banków o zasięgu amerykańskim (na rynku lokalnym). Pan X odbył zatem wędrówkę po Stanach i odwiedzał firmy znane z dobrej obsługi klienta, nie tylko z branży finansowej, ale z każdej dziedziny. Nigdy nie spotkał się z odmową rozmowy i brakiem chęci podzielenia się z nim doświadczeniem związanym z obsługą klienta, przedmiotu dumy wybranej przez siebie firmy.

Jako przykład przytoczył znanego producenta t-shirtów. Klienci byli niezwykle zadowoleni z produktów tej firmy i mieli do niej wielkie zaufanie. Jednak właśnie to zaufanie zaczęło sprawiać kłopoty pracownikom infolinii firmy, bowiem zaczęły się powtarzać pytania o obuwie sportowe odpowiednie do stroju skomponowanego z t-shirtem. Pytania klientów zostały potraktowane poważnie, ale firma nie zamierzała wchodzić w nowy segment – obuwie sportowe. Przeprowadziła jednak analizę rynku obuwia sportowego i wyselekcjonowała producenta obuwia odpowiedniej jakości. W porozumieniu z powyższym producentem, rekomendowała go tym nabywcom t-shirtów, którzy o to pytali.

Widzę tu dwa morały:

  • Pierwszym z nich jest chęć dzielenia się swoimi sukcesami – nie tajemnicami handlowymi, ale źródłami sukcesu, które mogą być przydatne innym.
  • Drugim zaś jest poszukiwanie pomysłów spoza branży tak, aby zaadoptować najlepsze praktyki na własne potrzeby.

Podcast kończył się opisem sposobu wprowadzenia nowej strategii

Opracowanie Pana X zostało zaakceptowane i skierowane do wdrożenia. Pan X został poproszony przez jednego z prezesów o zaprezentowanie nowej strategii Citigroup na spotkaniu z Dyrektorami regionalnymi. Pan X zaprotestował mówiąc, że tak ważne zadanie jak kluczowa zmiana wymaga odpowiedniego autorytetu wprowadzającego zmianę. Prezes stwierdził, że to on zwołał spotkanie i podał jego cel, jednak kalendarz ma już zajęty, spotyka się z Premierem Japonii. Zaproponował więc, by Pan X zwrócił się do jednego z jego kolegów, żeby wygłosił słowo wstępne. Pan X szybko dokonał analizy w myślach – na spotkanie Dyrektorzy przylecą z pewnością swoimi awionetkami. Poprosił, by wstęp do spotkania wygłosił Prezes Motoroli znany z tego, że lubi pilotować i przybywać na spotkanie samolotem liniowym Boeingiem. Takiego środka transportu nie mógł przebić żaden z Dyrektorów regionalnych. Prezes Motoroli nie odmówił otwarcia spotkania…

Pamiętając, że zakład ubezpieczeń nie może prowadzić innej działalności niż działalność ubezpieczeniowa w zakresie posiadanego pozwolenia, nic nie stoi na przeszkodzie, by patrzeć szeroko na to, jak inni osiągają sukces w pozyskaniu
i utrzymaniu klienta i dzielić się swoimi spostrzeżeniami, wypracowanymi metodami i sukcesami, z których jesteśmy dumni.

Dla Open Life niezwykle ważna jest informacja zwrotna: o ochronę jakich ryzyk pytają klienci, co im się podoba lub nie podoba w procesach zawierania i obsługi umów ubezpieczenia, w czym jesteśmy lepsi, a w czym gorsi od naszych konkurentów.

Masz pytania?
Czekamy na naszej infolinii:

801 222 333
lub
+48 22 118 94 99

Zapraszamy w godzinach:
9:00 – 16:00 pn-pt

Wizyty osobiste w siedzibie Open Life TU Życie S.A.,
w dni robocze: 9:00 – 16:00

Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń Życie Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie przy al. “Solidarności” 171, 00-877 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000292551, posiadająca numer REGON 141186640 i numer NIP 107-00-08-220, kapitał zakładowy zarejestrowany i w całości wpłacony wynosi 95 500 000 zł.

al. “Solidarności” 171
00-877 Warszawa

Sekretariat Zarządu:

+48 22-270-11-11

fax: +48 22 118-94-89

e-mail: info@openlife.pl

Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń Życie Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie przy al. “Solidarności” 171, 00-877 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000292551, posiadająca numer REGON 141186640 i numer NIP 107-00-08-220, kapitał zakładowy zarejestrowany i w całości wpłacony wynosi 95 500 000 zł.