Opinie ekspertów
Zgłoszenie roszczenia z pracowniczego ubezpieczenia grupowego. Jak to zrobić?
Poza wątpliwościami dotyczącymi tego, w jaki sposób poinformować Towarzystwo Ubezpieczeń o zdarzeniu, ubezpieczeni grupowo w pracy często mają dodatkowe dylematy: kto powinien kontaktować się z towarzystwem? Czy właścicielem polisy jest pracodawca, czy pracownik? Czy pracodawcę należy poinformować o zdarzeniu? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym tekście.
Zgłoszenie roszczenia może wydawać się skomplikowane osobom, które robią to po raz pierwszy – szczególnie, że najczęściej o świadczenie ubiegamy w trudnej sytuacji życiowej. Zagubieni mogą poczuć się szczególnie ubezpieczeni grupowo w pracy, którzy z prawnego punktu widzenia nie są przecież stroną umowy z towarzystwem ubezpieczeń. Takie osoby często nie wiedzą, czy mogą same zgłosić roszczenie do swojego ubezpieczyciela, czy raczej powinni to zrobić za pośrednictwem pracodawcy, który w końcu jest właścicielem polisy.
Kto może zgłosić roszczenie?
W rzeczywistości możliwości są dwie: możemy sami zgłosić roszczenie do Towarzystwa Ubezpieczeń (tak jak w przypadku innych ubezpieczeń życiowych, mamy na to trzy lata) albo poprosić o pośrednictwo swojego pracodawcę – ubezpieczającego. Jeśli wybierzemy pierwszą ścieżkę, towarzystwo samo w ciągu siedmiu dni od otrzymania zgłoszenia roszczenia poinformuje o rozpoczętym procesie rozpatrywania roszczenia. Jeśli drugą – to my zostaniemy zawiadomieni o tym, że roszczenie wpłynęło i zostało przyjęte. Oczywiście, w sytuacji śmierci ubezpieczonego, zawiadomienie o wystąpieniu zdarzenia ubezpieczeniowego mogą zgłosić wskazani w umowie uposażeni lub spadkobiercy.
Jakie dokumenty będą nam potrzebne?
W dalszej kolejności postępowanie przebiega podobnie, jak w przypadku innych ubezpieczeń życiowych. Lista wymaganych dokumentów znajduje się w Warunków Ubezpieczenia. W przypadku gdy Towarzystwo nie otrzyma wszystkich wymaganych dokumentów poinformuje o tym fakcie osobę występującą z roszczeniem. W przypadku świadczenia z tytułu śmierci na pewno konieczne będą: odpis skróconego aktu zgonu i statystyczna karta zgonu lub inny dokument wydany przez lekarza, potwierdzający przyczynę zgonu, dokument stwierdzający tożsamość osoby uprawnionej do świadczenia oraz w zależności od relacji rodzinnej – odpis skróconego aktu małżeństwa lub odpis skróconego aktu urodzenia dziecka.
Wypłata świadczenia ubezpieczeniowego
Na wypłatę świadczenia towarzystwo ma 30 dni licząc od daty złożenia zawiadomienia. Jeśli okaże się, że w tym terminie wyjaśnienie wszystkich okoliczności koniecznych do ustalenia zasadności świadczenia będzie niemożliwe, ubezpieczyciel poinformuje o tym osobę, która wystąpiła z roszczeniem, oraz ubezpieczonego (jeśli to nie on był tą osobą). Wypłaca jednocześnie bezsporną część świadczenia.
Masz pytania?
Czekamy na naszej infolinii:
801 222 333
lub
+48 22 118 94 99
Zapraszamy w godzinach:
9:00 – 16:00 pn-pt
Wizyty osobiste w siedzibie Open Life TU Życie S.A.,
w dni robocze: 9:00 – 16:00
Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń Życie Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie przy al. “Solidarności” 171, 00-877 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000292551, posiadająca numer REGON 141186640 i numer NIP 107-00-08-220, kapitał zakładowy zarejestrowany i w całości wpłacony wynosi 95 500 000 zł.
al. “Solidarności” 171
00-877 Warszawa
Sekretariat Zarządu:
fax: +48 22 118-94-89
e-mail: info@openlife.pl
Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń Życie Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie przy al. “Solidarności” 171, 00-877 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000292551, posiadająca numer REGON 141186640 i numer NIP 107-00-08-220, kapitał zakładowy zarejestrowany i w całości wpłacony wynosi 95 500 000 zł.
al. “Solidarności” 171
00-877 Warszawa
Sekretariat Zarządu:
+48 22-270-11-11
fax: +48 22 118-94-89
e-mail: info@openlife.pl